HTML

London Calling (by me not the Clash)

Hiába kerestem London témájú blogokat a neten nem nagyon találtam olyat, ami aktuális lenne. Vannak persze olyanok amiket még most is frissít a gazdájuk, de ők is évekkel ezelőtt kezdték. Nem sok támpontot találtam a mai viszonyokról, hogy mi a mostanában kezdők története. Hát most kiderül!

Friss topikok

  • Attila J. Balogh: Szia! Küldtem neked egy üzenetet, még a londoni futárkodással kapcsolatban. Ha van időd, kérlek o... (2014.07.27. 11:40) nem eső, nem szennyvíz, még csak nem is patkány de azért mégiscsak csatorna
  • Krisztian1985: Na igen, ez nekem is gondot okoz, a barátok, skóciában még nemigen találkoztam magyarral. Lehet ho... (2013.04.16. 16:45) Vacancy
  • legbalach: szia, üzenetet küldtem, ha lesz egy kis időd, kérlek válaszolj tamas.bereznay@gmail.com címre. elő... (2013.02.07. 12:08) frissítések
  • Ervin Bosnyák: Hello irtam a bloggon keresztül, nem tudom megkaptad-e? Légyszi keress meg a bbosi@freemail.hu cim... (2013.01.30. 19:38) Melyiket szeressem?
  • David Kaps: Szia regota szemezek a blogoddal meg a temaval... Egy ideje pizza futar vagyok de gondolom sejted.... (2013.01.28. 13:24) Padawan

Linkblog

nem eső, nem szennyvíz, még csak nem is patkány de azért mégiscsak csatorna

2012.04.25. 15:36 Lionel North

A British Waterways kezelésében 2200mérföldnyi csatorna és folyó a más kézben lévőekkel együtt pedig 3000+ mérföldnyi viziút található a szigeten. Ez nagyjából a Sopron-Záhony (Magyarország keresztben) útvonal tízszerese! Nem tehetek róla ez a világ nagyon vonz engem. Árad belőle a nyugalom, ugyanakkor mégis színes izgalmas és érdekes.

s-A-narrowboat-on-the-Oxfor-007_1.jpg

Kicsit homályos még a kép? Hát megpróbálok élesíteni rajta, de talán nem csak szavakban...

s-Erewash Canal_1.jpgHát nem az az őrült forgatag, sőt...

s-llan2_1.jpg

De hát nem is kellett rohanni, az eredeti ló-vontatású bárkák nem a sebességükről voltak híresek. Ezek ugyan már csak mutatóban vannak néhol, de a modern életünk gyorsuló ritmusa ide még nem tudott betörni.

s-11740581.jpg

A táj rendkívül változatos és gyönyörködtető. Az erdős hegyvidék mindig elbűvölő.

s-P08741.jpg

De a síkságok is tartogatnak látnivalót bőven.

s-_56326362_regents_canal,_london,_england_-islington_tunnel-21march2010.jpg

Nagyon élvezem a technikai megoldások megfigyelését is. Alagutak,

s-Caen-Hill-flight-of-16-ca-001.jpgzsilipek

s-llangoll_5.jpg

és persze hidak.

Na most hogy kerül ide ez a kép? Hiszen az alján csörgedező patak szemmel láthatólag nem hajózható. Kicsit segítek:

s-area-llangollen-aqueduct-big.jpg

Vagy akinek még mindig nem gyanús semmi.

s-_45977149_jasonlang2.jpg

s-llangoll_2.jpg

A mérnöki lelemény 2-3 századdal ezelőtti megnyilvánulása teljesen elbűvöl. Hol is találhatnánk ennél jobb terepet erre?

Magyarország ekkor fényévekre le volt maradva a technikától, otthon ne is keressen senki ilyen jellegű történelmi emlékeket. Nagyszerű példa erre az a Magyar Kurírban 1829-ben megjelent cikk, ami Kultsár István (a kor vezető újságírója) tollából származik. Ezt írta a Stevenson által tervezett és épített Stockton és Darlington közötti, 1825ben megnyílt, a világon első, rendszeres személyforgalmat lebonyolító gőzüzemű vasútjáról:

"Valami Stephenson nevű anglius olyan masinát fundált ki, melyet füsttel és forróvízzel hajtanak. Higgye, aki akarja."

A mostani tudásunk fényében ez döbbenetes, nade abban a korban... - mondhatnátok erre. De valóban így van? Jó az információ lassabban áramlott mint ma, sokkal lassabban. Na de több mint 120 év alatt nem tudott megtenni ekkora távot? Miről beszélek hiszen a vasútvonal 1825-ös megnyitása óta akkor még csak négy év telt el. Az lehet de:
Thomas Savery kapitány 1698 julius 2-án (tehát még a tizenhetedik! században) kért és kapott szabadalmat gőzgépére, amivel bányákból vizet szivattyúzott. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez még csak egy thermoszifonos működésű gép volt, de nem kellett már sokáig várni az "igazi" dugattyús gépre sem. A Newcomen-féle "vasangyalok" az 1710es években álltak szolgálatba Anglia szerte és hamarosan elterjedtek egész Britanniában. Négy emberöltővel járunk a Pesti Kurír írása előtt.

A Newcomen gőzgépek bányászaton kívüli terjedésének a tüzelőanyag fogyasztásuk szabott gátat. (Igaz ugyan ez a szénbányákat nem zavarta és ebben az időben már elképzelhetetlen volt modern bánya nélkülük.) Az általánosabb elterjedésre az 1770es évekig James Watt színre lépéséig kellett várni. Hoppá végre egy ismerős név. És igen valóban nem ő találta fel a gőzgépet, de azzal, hogy feltalálta a kondenzátort, ami 80%-al csökkentette egy átlagos gép tüzelőanyag fogyasztását és alkalmassá tette őket forgó mozgás végzésére, megnyitotta előttük az utat bármilyen területre való terjeszkedés felé. És még mindig 50évvel vagyunk az ominózus cikk előtt.

De vajon egy művelt, tájékozott magyar ember (habár lehet hogy merész feltételezés mindez egy újságíróról) tényleg nem tudhatott arról ekkor, hogy létezik egy "gőzgép" nevű találmány? Vagy csak régebben gyökerezik mint gondolnám a "köpködjük ami nem lehet a miénk" típusú speciális magyar mentalitás?

Egy kicsit elkanyarodtam a témától. Vissza a csatornákhoz. Aki azt mondaná, hogy a természetben könnyű annak megmutatom, hogy a város is lehet érdekes.

s-3464981397_9b0dabece4.jpg

ss-England_London_Afternoon_Camden.jpg

s-Feng-Shang.jpg

Apropó város. A város arra való, hogy lakjanak benne.

s-little-venice-1.jpg

De ki mondta, hogy a csatornán nem lehet lakni? 15000 család lakik hajókon csak Londonban. És nem éppen kényszerből mint pl. az amerikai filmekben látott lakókocsiparkok. A képen látható "Kis Velence" nevű városrészben nem lehet kikötőhelyhez jutni. Ha nagy ritkán "kihalásos alapon" felszabadul egy hely az akár 100X (igen százszor) drágábban is elkelhet mint 30mérföldel odébb! És ez mégy csak néhány négyzetméter vízfelület, hajó nem jár hozzá. Összehasonlításképp megjegyzem, hogy itt 1négyzetméter vízfelület áráért 1.5négyzetméternyi felújított lakást kapni, de ahol én lakom ott négyet is.

s-marina-2.jpg

Persze nem mindenhol ilyen eszement drága a dolog a "lakótelep" itt is olcsóbb.

Evezzünk békésebb vizekre. ;)

s-regents-canal-boat-21.jpg

 

7 komment

Címkék: anglia közlekedés utazás wales london csatorna túrista járművek látványosságok narrowboat csatornahajó

A bejegyzés trackback címe:

https://2010london.blog.hu/api/trackback/id/tr314668987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pappito · http://pappito.com 2012.09.19. 11:43:53

annyira nem voltunk ám akkoriban lemaradva, az első magyar vasútvonal 1846-os (Bp-Vác)

Lionel North 2012.09.19. 22:44:34

Én is halottam ám valami Pest és Buda nevezetű gőzpöfögészeti-tovalöködőkről.
De ahogy fel is tettem a kérdést a döltbetűs rész végén, talán mégiscsak a fejekben volt (van) a baj?

fisherman2 2012.09.20. 00:03:55

hello,

A hataratkelo-ről találtam ide, jó olvasni a blogodat. Még nem olvastam el végig, de igyekszem vele :)
Kb. 15 éve voltam 2 hetet Bristolban, de a csatornákat nem ismertem. A fenti fotón szereplő helyeket szívesen megnézném egészen közelről :)

Lionel North 2012.09.20. 00:50:20

Hi there,

Határátkelő? Hmmm ezek szerint hatott a csel, sikerült idecsalogatnom néhány olvasót. ;)

Bristolnál csatlakozik a tengerhez a Kenneth & Avon csatorna (ami azt illeti keresztezi is a várost)
Ezen keletre hajózva el lehet jutni a Temzéig onnét pedig Londonba...
Annak, hogy megnézd semmi akadálya rengeteg hajóbérlő cég működik és itt elég ha van autós jogsid + fél órás eligazítás mielőtt átadják a hajód aztán hajrá...

fisherman2 2012.09.20. 20:30:48

hello,

Biztosan mások is ellinkelődnek :) ide.

Egyelőre messze vagyok : Bp-en :( Ma is olvastam néhány írásod, biztos nem tudták, hogy miért mosolygok hangosan a buszon :)
Szerintem nyugodtan írhatnál könyvet, sok olvasód lenne.

UFO 51 2014.02.19. 09:02:04

Csodálatos elképesztő képek(legalábbis nekem)
Azt azért halkan megjegyzem a kondenzátort Tesla találta fel (legalább is nekem így tanították-vagy tévedek- Te másra érted?)
Minden esetre többször végignéztem a képeket van mit még tanulni-főleg KULTÚRÁT!

Attila J. Balogh 2014.07.27. 11:40:20

Szia!

Küldtem neked egy üzenetet, még a londoni futárkodással kapcsolatban. Ha van időd, kérlek olvasd el. Erre az e-mail címemre válaszolj, ha tudsz: balogh.a.j@gmail.com

Köszönöm szépen és szép napot!

Ati
süti beállítások módosítása