A British Waterways kezelésében 2200mérföldnyi csatorna és folyó a más kézben lévőekkel együtt pedig 3000+ mérföldnyi viziút található a szigeten. Ez nagyjából a Sopron-Záhony (Magyarország keresztben) útvonal tízszerese! Nem tehetek róla ez a világ nagyon vonz engem. Árad belőle a nyugalom, ugyanakkor mégis színes izgalmas és érdekes.
Kicsit homályos még a kép? Hát megpróbálok élesíteni rajta, de talán nem csak szavakban...
Hát nem az az őrült forgatag, sőt...
De hát nem is kellett rohanni, az eredeti ló-vontatású bárkák nem a sebességükről voltak híresek. Ezek ugyan már csak mutatóban vannak néhol, de a modern életünk gyorsuló ritmusa ide még nem tudott betörni.
A táj rendkívül változatos és gyönyörködtető. Az erdős hegyvidék mindig elbűvölő.
De a síkságok is tartogatnak látnivalót bőven.
Nagyon élvezem a technikai megoldások megfigyelését is. Alagutak,
zsilipek
és persze hidak.
Na most hogy kerül ide ez a kép? Hiszen az alján csörgedező patak szemmel láthatólag nem hajózható. Kicsit segítek:
Vagy akinek még mindig nem gyanús semmi.
A mérnöki lelemény 2-3 századdal ezelőtti megnyilvánulása teljesen elbűvöl. Hol is találhatnánk ennél jobb terepet erre?
Magyarország ekkor fényévekre le volt maradva a technikától, otthon ne is keressen senki ilyen jellegű történelmi emlékeket. Nagyszerű példa erre az a Magyar Kurírban 1829-ben megjelent cikk, ami Kultsár István (a kor vezető újságírója) tollából származik. Ezt írta a Stevenson által tervezett és épített Stockton és Darlington közötti, 1825ben megnyílt, a világon első, rendszeres személyforgalmat lebonyolító gőzüzemű vasútjáról:
"Valami Stephenson nevű anglius olyan masinát fundált ki, melyet füsttel és forróvízzel hajtanak. Higgye, aki akarja."
A mostani tudásunk fényében ez döbbenetes, nade abban a korban... - mondhatnátok erre. De valóban így van? Jó az információ lassabban áramlott mint ma, sokkal lassabban. Na de több mint 120 év alatt nem tudott megtenni ekkora távot? Miről beszélek hiszen a vasútvonal 1825-ös megnyitása óta akkor még csak négy év telt el. Az lehet de:
Thomas Savery kapitány 1698 julius 2-án (tehát még a tizenhetedik! században) kért és kapott szabadalmat gőzgépére, amivel bányákból vizet szivattyúzott. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez még csak egy thermoszifonos működésű gép volt, de nem kellett már sokáig várni az "igazi" dugattyús gépre sem. A Newcomen-féle "vasangyalok" az 1710es években álltak szolgálatba Anglia szerte és hamarosan elterjedtek egész Britanniában. Négy emberöltővel járunk a Pesti Kurír írása előtt.
A Newcomen gőzgépek bányászaton kívüli terjedésének a tüzelőanyag fogyasztásuk szabott gátat. (Igaz ugyan ez a szénbányákat nem zavarta és ebben az időben már elképzelhetetlen volt modern bánya nélkülük.) Az általánosabb elterjedésre az 1770es évekig James Watt színre lépéséig kellett várni. Hoppá végre egy ismerős név. És igen valóban nem ő találta fel a gőzgépet, de azzal, hogy feltalálta a kondenzátort, ami 80%-al csökkentette egy átlagos gép tüzelőanyag fogyasztását és alkalmassá tette őket forgó mozgás végzésére, megnyitotta előttük az utat bármilyen területre való terjeszkedés felé. És még mindig 50évvel vagyunk az ominózus cikk előtt.
De vajon egy művelt, tájékozott magyar ember (habár lehet hogy merész feltételezés mindez egy újságíróról) tényleg nem tudhatott arról ekkor, hogy létezik egy "gőzgép" nevű találmány? Vagy csak régebben gyökerezik mint gondolnám a "köpködjük ami nem lehet a miénk" típusú speciális magyar mentalitás?
Egy kicsit elkanyarodtam a témától. Vissza a csatornákhoz. Aki azt mondaná, hogy a természetben könnyű annak megmutatom, hogy a város is lehet érdekes.
Apropó város. A város arra való, hogy lakjanak benne.
De ki mondta, hogy a csatornán nem lehet lakni? 15000 család lakik hajókon csak Londonban. És nem éppen kényszerből mint pl. az amerikai filmekben látott lakókocsiparkok. A képen látható "Kis Velence" nevű városrészben nem lehet kikötőhelyhez jutni. Ha nagy ritkán "kihalásos alapon" felszabadul egy hely az akár 100X (igen százszor) drágábban is elkelhet mint 30mérföldel odébb! És ez mégy csak néhány négyzetméter vízfelület, hajó nem jár hozzá. Összehasonlításképp megjegyzem, hogy itt 1négyzetméter vízfelület áráért 1.5négyzetméternyi felújított lakást kapni, de ahol én lakom ott négyet is.
Persze nem mindenhol ilyen eszement drága a dolog a "lakótelep" itt is olcsóbb.
Evezzünk békésebb vizekre. ;)