Mikor Bill tegnap feltette a kérdést, hajlandó vagyok-e holnap korábban kelni, szokás szerint benéztem a dolgot. 8-kor rossz esetben 7-kor fogok kezdeni, mi az nekem?! Jöhet! "Piheli"-ben van a pickup 10-kor, nem gond? Már hogy lenne gond?! A gond persze rögtön hazaérkezésemkor körvonalazódott, mikor a térképet kezdtem nézegetni. Nincs "Piheli" a környéken. Ami azt illeti az egész országban sincs. Nosza hívtam a központot, súgjanak már nekem egy postcode-ot a holnapot illetőleg. Súgtak: LL53 Pwllheli. Aha! Nem is tudom miért nem volt elsőre egyértelmű a számomra, hogy ezt így kell írni? Beütöm a gugli térképébe, semmi ismerős a környéken. Távolítottam 10mérföldes nézetről 20-30-50mérföld és még mindig semmi, nofene?! 100mérföldnél kúszott be Liverpool mint az első ismerős város. Uff 270mérföld csak oda (430km) és ebből több mint 1/3 nem hogy nem autópályán, de fő közlekedési úton kívül. Hát a "rossz esetben 7-kor kezdést" benéztem, mint kezdő sündisznó a súrolókefét... Ha hajnali 4kor elindulok, még talán sanszom is van a 10órás érkezésre.
4kor kissé darabosan másztam fel a Nagyseggű nyergébe, nemsokára a jól bevált 80mph utazóval kotortunk északnak az M40-en. Lassan világosodott és az út széli mezőkön legelésző birkák kezdtek egyre gyanúsabbá válni. Aztán rájöttem mi nem stimmel velük. Hiányoznak közüllük a pár napja még ott látott, az anyjukat mágnesként követő bárányok. Leesett a tantusz, hétvégén húsvét basszus. A durva az volt, hogy nem egy két bárány hiányzott, vagy fele annyian voltak, hanem volt olyan nyáj ahol egyetlen egyet nem tudtam felfedezni! Tudom, hogy hülyeség, de teljesen lelombozott a dolog. Elég rosszkedvűen folytattam az utam.
Telford magasságában hörögni kezdett a masina. 80mph tempónál a bal comb alatt kotorászni a benzincsap után, kisebbfajta akrobatamutatvánnyal ér fel, viszont ez nem tud elromlani mint a benzinszint-jelző a Tevén. Az ASDA kút irányába hagytam el a pályát. Nem nagyon szeretek a pályán tankolni, ha nem muszáj. Még egy motor tankolásánál is, ami kevesebb mint 20liter, előfordulhat akár £2-2.5 különbség, ami egy csirke menü ára! Shrewsbury "kalandozásaim" közepette többször is előkerült Telford neve, mindig piszkos ismerősen hatott, de nem tudtam honnét. Aztán megláttam a táblát ami az utat mutatta "Ironbridge Gorge" felé. Hirtelen minden megvilágosodott, Greguss Ferenc: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok című könyve gyerekkorom kedvene volt. Ez a technika-történeti könyv az ipari forradalom kezdeteitől a XX. századig kalauzolja végig az olvasót különböző találmányok megszületését és fejlődését bemutatva a fonógéptől a telefonon keresztül a gőzhajóig. A "Kew Bridge gőz múzeumban" tett látogatásomkor is ennek a könyvnek köszönhetően ismertem fel boldogan a Boulton&Watt és a Newcomen féle gőzgép közti különbséget. Az ipari forradalom nagyrésze itt zajlott, ebben az országban és az ilyen felismerésekkor mindig úgy érzem magam, mint aki gyerekkori kedvenc könyvébe csöppent! Ki ne szeretett volna Tom Sawyer tutaján hajózni a Mississippin, vagy Nemo kapitány Nautilusán a föld körül, esetleg Winetouval lovagolni a prérin? Nekem mostanában többször is megadatott ez az élmény. ;) A beszédes nevű "Ironbridge" (vashíd) volt a világ első vashídja. Elsőségén túl a jelentősége, hogy az építésétől datálják az ipari forradalom kezdetét. Persze, hogy meg kell nézzem visszafelé! Aztán eszembe jutott, hogy "nincs holnap, ha lehetőségről van szó". Időben még jól álltam, széles vigyorral az arcomon indultam el +10mérföldet rápakolni az aznapi amúgy sem kis túrámra. ;)
Shrewsbury elkerülőjére érve kicsit összeszorult a gyomrom, de nem történt semmi. Mégsem a helyszínnel van gond, phűűűű... Az A5-öt elhagyva elkezdődtek a "négy számjegyű B kategóriás" utak. Az utak helyi besorolása:
M autópályák. Túlnyomórészt 2x3 sávosak de nem ritka a 2x4 se. Helyenként 2x6 sáv is előfordul azért.
A 1-199-ig fő közlekedési utak. Általában 2x2-3 sávosak, az autópályáktól néha csak a burkolt leállósáv hiánya vagy az élesebb vonalvezetésű kanyarok különböztetik meg, a megengedett itt is 70mph (természetesen alkalmasak a 80mph haladásra)
A 200-9999 többnyire 2x1sáv széles utak, megengedett sebesség 60mph (az ajánlott is annyi) a kanyar előtti 50-es tábláról illik tudni, ha már veszik a fáradságot hogy kitegyék, azt nem a vicc kedvéért teszik!
B 1-999 2x1 sáv, keskenyek és kanyargósak. A padka luxusát nem nagyon prezentálják max 4.5-5m szélesek sövénytől-sövényig, rosszabb esetben kőfal van sövény helyett. Elméletben 60mph a megengedett, gyakorlatban ha jó formában, kipihenten 50mph átlagot tudok motorozni rajtuk, már nagyon nagymenő kismókusnak érzem magam!
B 1000-9999 a fentieknél kicsit szűkebb, nem ritkán 3m-nél keskenyebb, általában táblával az elején: "unsuitable for HGVs" (nem alkalmas teherautók számára) Az érvényben lévő 60mph sebességkorlátozás Talmácsi Gábor kedvéért került megállapításra. Normál földi halandónak nem javasolt túllépni a 30mph, tekintettel arra, hogy ha teherautók számára nem is alkalmas az út, azért előfordul, hogy a kanyar után egy John Deere traktor tűnik fel szemben, ahogy mindkét hátsó kerekével az út szélén lévő sövényt borotválja...
Wales-be érkeztem ezt a kétnyelvű (angol-walesi) táblákból elég gyorsan feltűnik. A szelíd valószínűtlenül zöld dombokat hegyek váltották fel és elértem utam legmagasabb szakaszát a Bwlch Oerddrws-t (Oerddrws hágó 310m) A környék egyik legmagasabb pontja a Cibin Fawr 660m-rel. Az Alpokban túrázók persze körberöhögik ezt a magasságot, de a Midlands tepsire emlékeztető domborzata után igazán felemelő élmény.
Majd ismét smaragdzöld dombok közt ereszkedtem le a tengerszintre.
A tengerpart nagyon változatos képet mutat. Ez a 4 fotó kevesebb mint 10mérföldön belül készült!
És szokás szerint két részletben fogom előadni ;) (folyt.köv.)